organizowane i prowadzony przez:
Akademię Terapii Motywującej
w Krakowie (2023 r. – 2024 r.)
Studium Dialogu Motywującego przygotowuje do prowadzenia konsultacji, interwencji i pomocy psychologicznej w oparciu o metodę Dialogu Motywującego – DM (Motivational Interviewing – MI). Studium przygotowuje do uzyskania Certyfikatu Praktyka Dialogu Motywujacego i Certyfikatu Terapeuty Motywującego. Tytuł Terapeuty Motywującego uzyskują osoby, które mają ukończone pełne szkolenie w akredytowanej szkole psychoterapii.
-
Dialog Motywujący to jedna z najskuteczniejszych na świecie metod w pracy psychologicznej nad motywacją, oparta na wynikach badań naukowych, klinicznej praktyce - EBP (Evidence Based Practise). Badania są aktualizowane, a ich skuteczność potwierdzana w kolejnych obszarach pracy pomocowej, gdzie motywacja odgrywa kluczową rolę.
-
Studium Dialogu Motywującej jest programem opartym na bazie licznych badań w dziedzinie motywacji i doświadczeń specjalistów z Polski i MINT (Motivational Interviewing Network Treiners) Program ma w założeniach rozwijać umiejętności w pracy pomocowo-motywującej w różnych obszarach klinicznych (oddziaływań medycznych i psychoterapeutycznych) i poza klinicznych (m.in. pedagogika, resocjalizacja, praca socjalna).
-
Studium gwarantuje rzetelną budowaną zgodne z zaleceniami kształcenia praktyków Dialogu Motywującego MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers - Międzynarodowe Stowarzyszenie Trenerów Dialogu Motywującego).
-
Program Studium wykracza poza obszar metody Dialogu Motywującego - dostarczając wiedzy w zakresie łączenia DM z innymi podejściami terapeutycznymi (poznawczo-behawioralnym, systemowym, opartym na mentalizacji) oraz rozwijając umiejętności w zakresie łączenia terapii motywującej z różnymi obszarami oddziaływań psychologicznych (praca z zaburzeniami, uzależnieniami, przemocą, z rodzinami oraz grupami).
-
Prowadzący Studium, to psychoterapeuci, certyfikowani terapeuci motywujący, osoby z wieloletnim doświadczeniem klinicznym i szkoleniowym.
-
Szkolenie nie zawiera ukrytych kosztów dotyczących strony merytorycznej (uczestnicy biorą udział w superwizji będącej integralnym elementem szkolenia).
-
Ilość godzin superwizji i szkolenia jest wystarczająca do ubiegania się o Certyfikat Praktyka Dialogu Motywujacego i Certyfikat Terapeuty Motywującego.
-
Studium daje możliwość praktykowania zdobywanych umiejętności już po pierwszych zjazdach szkoleniowych.
-
Po ukończeniu szkolenia istnieje możliwość rozwijania i praktykowania umiejętności w ramach współpracy z Akademią Terapii Motywującej.
Studium jest odpowiedzią na potrzeby wielu ośrodków i instytucji związane ze zmianą jakości i skuteczności oddziaływań pomocowych. Wiele dotychczasowych podejść pomocowych, terapeutycznych, medycznych nie uwzględniało lub nie posiadało narzędzi do radzenia sobie z problemami:
-
brakiem motywacji do zmiany w zakresie nadużywania środków psychoaktywnych lub zmiany dotyczącej uzależnienia behawioralnego,
-
nieregularnego zażywania leków, przerywania leczenia (liczne badania pokazują, iż ponad połowa pacjentów nie zażywa regularnie leków) lub nie stosuje się do zaleceń medycznych (np.: realizacja badań, przejście na dietę),
-
brakiem motywacji pacjenta do psychoterapii,
-
ograniczoną wiedzą i brakiem doświadczenia pracowników różnych instytucji do współpracy z osobami zaburzonymi, stosującymi przemoc i z osobami doświadczonymi przemocą,
-
brakiem motywacji nastolatków (do zmiany zachowania, do nauki) i rodziców do współpracy z nauczycielami, pedagogami.
Studium Dialogu Motywującego w założeniach programowych ma stanowić odpowiedź na wymienione trudności i ma dostarczyć wiedzy do rozumienia złożonej problematyki braku gotowości do zmiany w wielu obszarach życia oraz wykształcić kompetencje do pracy z szeroko rozumianymi problemami deficytów motywacji człowieka. Rozwój kompetencji uczestników Studium będzie również dotyczył pracy w obszarze nowych zjawisk społecznych i idących za nimi kolejnymi wyzwaniami dla specjalistów (uzależnienia od urządzeń i zmieniające się kompetencje społeczne wynikające z większej aktywności w świecie cyfrowym/wirtualnym). Materia, którą będą zgłębiać uczestnicy, stanowi obszar dziedziny naukowej, której początki sięgają lat 80. XX wieku i badań prowadzonych w USA. W ostatnich latach podlega ona szczegółowej weryfikacji badawczej, z uwzględnieniem możliwości stosowania jej w coraz szerszej problematyce psychologicznej. Dialog Motywujący w Polsce pojawił się przed kilkoma laty, ciesząc się z roku na rok wzrastającym zainteresowaniem. Coraz większa ilość ośrodków zgłasza zapotrzebowanie na współpracę z osobami posługującymi się tą metodą.
Dialog motywujący
Dialog Motywujący to podejście charakteryzujące się wysoką skutecznością oddziaływania, co poparte jest wynikami licznych badań klinicznych. Powstało ono w latach 80. XX wieku w USA. Autorami metody są W. R. Miller i S. Rolnick (Miller zaliczany jest do grona najczęściej cytowanych w ostatnich latach autorów publikacji naukowych wg. Instytutu Filadelfijskiego). Podejście powstało w oparciu o badania kliniczne prowadzone w pracy z osobami uzależnionymi. Najnowsze wyniki badań wskazują, iż sprawdza się ono również:
-
w pracy z zaburzeniami z I osi klasyfikacji DSM,
-
w obszarze pracy z przemocą,
-
z grupami oraz w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Dialog Motywujący jest jedną z lepiej udokumentowanych metod motywacji (zgodnie z Evidence Based Practise), która doczekała się ponad 1000 artykułów w bazie EBSCO, ponad 3,5 tys. rekordów w bazie PubMed:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=motivational+interviewing
oraz ponad 150 tys. wyników w Google Scholar:
https://scholar.google.pl/scholar?hl=pl&as_sdt=0%2C5&q=motivational+interviewing&oq=Motivational
Zarazem jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się metod pracy psychologicznej na świecie i znajduje zastosowanie niemalże w każdym obszarze pracy z człowiekiem, w którym występują problemy z motywacją.
Paradygmat metody oparty jest o humanistyczną filozofię pracy z klientem Carla Rogera, w połączeniu z najnowszymi odkryciami nauki w obszarze pomocy psychologicznej. Psychoterapia humanistyczna koncentruje się na trzech filarach:
-
bezwzględny szacunek do osoby i jej dotychczasowych doświadczeń,
-
empatyczne podejście sprzyjające pomocy w rozumieniu i zmianie stanów mentalnych osoby poszukującej wsparcia,
-
przestrzeganie autonomii osoby wyrażające się w zakresie podejmowanych przez nią decyzji i wyborów sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychologicznemu.
Wyniki badań wskazują, iż praca motywująca jest efektywna jeśli, spełnia dodatkowe warunki:
-
wydobywanie i wzmacnianie zasobów,
-
uwzględnianie doświadczanych przez daną osobę ambiwalencji,
-
koncentracji wokół zmiany narracji (Język zmiany).
Dialog Motywujący znajduje wiele wspólnych elementów z innymi podejściami terapeutycznymi (np. trzecia fala terapii poznawczo-behawioralnej, terapia skoncentrowana na rozwiązaniach, terapia oparta na mentalizacji, terapia narracyjna).
Podstawowe założenie DM mówi, że każda osoba potrzebująca pomocy, niezależnie od doświadczanego problemu, posiada zasoby do zmiany. Umiejętności terapeuty w dostrojeniu się (odzwierciedleniu) do obecnych trudności osoby, stają się punktem wyjścia do budowania pracy motywującej. Praca ta jest poszukiwaniem obszaru „najbliższej” możliwej zmiany, w oparciu o umiejętności i zasoby osoby, która potrzebuje wsparcia. Pierwszym z procesów wspierających motywację jest: angażowanie (budowanie sojuszu/ budowanie przymierza) - czyli stwarzanie takich warunków spotkania, aby osoba mogła zaufać pomagającemu i nie doświadczała niepotrzebnych napięć i lęków wynikających z kontaktu (np. z terapeutą, lekarzem, pedagogiem). Taka strategia daje możliwość łatwiejszego dotarcia do stanów mentalnych pomocnych w zmianie zachowania. W tym podejściu terapeuta jest odpowiedzialny za swoje umiejętności, od tych umiejętności zależy możliwość zaangażowania klienta i praca nad zmianą, a tym samym rozwój psychologiczny osoby. Umiejętności motywacji nabyte przez terapeutę, jeśli nie są rozwijane, zaczynają ulegać osłabieniu. Terapeuta motywujący to osoba, która ma za zadanie szkolić się i stale doskonalić swoje kompetencje w pracy motywującej.
- z pacjentami z zaburzeniami afektywnymi i lękowymi,
- z osobami nadużywającymi, uzależnionymi i ich bliskimi,
- z osobami doświadczonymi przemocą i stosującymi przemoc,
- z dziećmi i młodzieżą; z rodzinami i parami; oraz z grupami.
Prowadzący:
Prowadzącym będzie psychoterapeuta/ka lub certyfikowany terapeuta/ka motywujący/a. Osoby prowadzące studium, to terapeuci motywujący i specjaliści pracujący w szeroko rozumianym obszarze pomagania (terapeuci pracujący w różnych podejściach: poznawczo-behawioralnym, systemowym, humanistycznym, skoncentrowanym na rozwiązaniach; lekarze, psycholodzy, osoby zajmujące się profilaktyką, interwencją kryzysową, pedagogiką, w tym nauczyciele akademiccy, szkoleniowcy posiadający wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów z DM).Cele Studium:
W ramach Studium Dialogu Motywującego przewiduje się realizację następujących celów szkoleniowych:- zapoznanie uczestników z metodą DM i możliwościami wykorzystania metody w różnych kontekstach klinicznych, poza klinicznych,
- podniesienie wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania (DM) - podejścia humanistycznego ukierunkowanego na rozwiązywanie trudności
- rozwój doświadczenia w zakresie stosowania DM w pracy indywidualnej, z rodzinami/parami i grupami oraz z dziećmi i dorosłymi,
- przedstawienie możliwości łączenia DM z innymi podejściami terapeutycznymi (podejściem poznawczo-behawioralnym, systemowym, opartym na mentalizacji -MBT),
- prezentacja szerokiego obszaru wykorzystania DM w różnych problemach psychologicznych: uzależnienia, przemoc, zburzenia afektywne, lękowe,
- zdobycie wiedzy na temat najnowszych badań naukowych w dziedzinie motywacji,
- dostarczenie wiedzy na temat zasad pracy superwizyjnej i interwizyjnej w DM,
- zapoznanie uczestników z naukową metodą weryfikacji umiejętności DM – skala MITI 4,
- przedstawienie możliwości samorozwojowych osób pracujących DM,
- dostarczenie narzędzi i technik służących obniżeniu poziomu napięcia w ramach pracy z pacjentami/klientami i tym samym przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu.
- zdobycie skutecznych, popartych dowodami naukowymi metod (Evidence Based Practise) pracy motywującej,
- przygotowanie do ubiegania się o Certyfikat Terapeuty Motywującego bezpośrednio po ukończeniu cyklu szkoleniowego,
- superwizję prowadzoną w oparciu o „realny materiał kliniczny” – nagrania i transkrypcje sesji, pozwalające na weryfikowanie w trakcie studium poziomu własnych umiejętności,
- szerokie ujęcie problematyki motywacji, przykłady łączenia DM z innymi podejściami terapeutycznymi,
- możliwości zastosowania metody w codziennej w pracy klinicznej i pracy pomocowej poza klinicznej (np. opieka społeczna, pedagogika, resocjalizacja) oraz pracy nad szeroko rozumianą zmianą psychologiczną człowieka,
- sprawdzony program nauczania, w którym zastosowane są metody oparte w znacznej mierze na ćwiczeniach praktycznych i doskonaleniu umiejętności pracy motywującej,
- możliwość doświadczenia metody w realnej pracy, nad zmianą własnych niekorzystnych, nawykowych zachowań,
- możliwość pracy na własnym materiale klinicznym,
- obniżenie poziomu napięcia i obciążenia stresem w pracy klinicznej-efekt ten znajduje potwierdzenie w wynikach badań oraz w ewaluacjach wielu szkoleń prowadzonych przez trenerów DM,
- umiejętności posługiwania się metodą budowane w oparciu o intensywną praktykę i wdrażanie jej przez uczestników do pracy już po pierwszych zjazdach, w trakcie trwania szkolenia,
- możliwość wykorzystania elementów DM w innych podejściach terapeutycznych i poza terapeutycznych w obszarze problemów z motywacją,
- możliwość poznania warsztatu pracy doświadczonych terapeutów motywujących, dostęp do transkrypcji przebiegu sesji motywujących oraz prezentacje, artykuły i inne materiały dydaktyczne.
Uczestniczyć w Studium mogą osoby, które:
- są zainteresowane pracą nad problemem motywacji do zmiany w obszarach wymienionych w modułach tematycznych,
- ukończyły lub są w trakcie studiów związanych z obszarem pracy pomocowej (np.: psychologia, pedagogika, resocjalizacja, praca socjalna, kierunki nauczycielskie oraz medyczne, inne kierunki pomocowe i terapeutyczne),
- są zmotywowane do uczestnictwa w pełnym procesie kształcenia w ramach Studium.
Kwalifikacja na Studium Dialogu Motywującego odbywa się 3 etapach:
- przesłanie formularza rekrutacyjnego,
- rozmowa kwalifikacyjna,
- uregulowanie opłat do końca lutego 2023 r. (z uwzględnieniem ewentualnych zniżek i podziału ratalnego) oraz podpisanie umowy o świadczeniu usług szkoleniowych.
Certyfikat ukończenia Studium otrzymają osoby, które:
- uczestniczyły w minimum 80% godzin studium,
- uregulowały opłaty za całość studium; brak udziału w zajęciach nie zwalnia z odpowiedzialności za opłatę szkoleniową,
- spełniły wymagania objęte umową szkoleniową zawartą przed rozpoczęciem szkolenia.
Koszt uczestnictwa w studium:
- opłata za pełen cykl szkolenia (8 spotkań - modułów): 5,400 zł. (10% zniżki w przypadku pełnej jednorazowej opłaty za cały cykl szkoleniowy).Szkolenie prowadzone będzie w Krakowie w trybie stacjonarnym, weekendowym (sobota, niedziela). Początek – marzec 2023 r. Planowane godziny: sobota: 9:00 – 17:00; niedziela 9:00 – 17:00
Termin nadsyłania zgłoszeń 28.02.2023r.
Harmonogram szkolenia
Data |
Moduł szkoleniowy |
18-19.03. 2023r. |
1. Wprowadzenie do metody Dialogu Motywującego |
15-16.04. 2023r. |
2. Podstawowe umiejętności w pracy Dialogiem Motywującym |
13-14.05. 2023r. |
3. Praca z osobą w oporze oraz metody i techniki w Dialogu Motywującym |
17-18.06.2023r. |
4. Dialog Motywujący w pracy z osobami uzależnionymi i ich bliskimi |
Nie ustalono |
5. Przemoc i zastosowanie (DM) w obszarze pracy ze sprawcą i osoba dotkniętą przemocą |
Nie ustalono |
6. Zastosowanie DM w pracy z osobami z zaburzeniami afektywnymi |
Nie ustalono |
7. DM w pracy z osobami z zaburzeniami lękowymi |
Nie ustalono |
8. DM w pracy z dziećmi i młodzieżą |
Dodatkowy moduł-opcjonalnie |
9. DM w pracy z rodzinami i parami |
Dodatkowy moduł-opcjonalnie |
10. Zastosowanie DM w pracy z grupami |
Organizatorzy zastrzegają możliwość zmiany terminu rozpoczęcia Studium z przyczyn od nich niezależnych, np. rezygnacja uczestników, niewystarczająca liczebność grupy. Harmonogram na kolejny rok akademicki zostanie podany w okresie wakacyjnym.
Dodatkowe informacje uzyskać można pod adresem mejlowym: dialogmotywujacy.info@gmail.com lub pod nr tel. 692 709 686 (kontakt w godzinach wieczornych lub sms).
Moduł – 1 Wprowadzenie do metody Dialogu Motywującego
Wprowadzenie
Dialog Motywujący to koncepcja poparta wynikami szeregu badań klinicznych, prowadzonych w środowisku terapii uzależnień i zbudowana na zasadzie koncepcji/teorii ugruntowanej. Metodyka pracy DM powstała w oparciu o analizę sesji terapeutycznych prowadzoną między innymi metodą obserwacji przez sędziów kompetentnych. Terapeuci, w świetle wyników badań, posiadający większą skuteczność (mierzoną ilością wprowadzanych przez pacjentów zmian, czasem utrzymania zmiany i częstotliwością nawrotów) prowadzili terapię w duchu zbliżonym do humanistycznej koncepcji Carla Rogersa (troska o autonomię pacjenta, bezwzględny szacunek do jego doświadczeń oraz empatia wobec doświadczanych stanów umysłu). Szczegółowa analiza wykazała, iż większa skuteczność terapeutów korelowała z większą ilością odpowiednio używanych interwencji empatycznych i interwencji wzmacniających zasoby osoby uzależnionej (Miller, Rolnick, 1983). Praca terapeutów motywujących wykazywała wiele wspólnych elementów z- koncepcjami psychologii społecznej ( teoria autopercepcji Bema, teoria automotywacji Deciego i Ryana, koncepcja rezystancji Brehma, koncepcja obszaru najbliższego rozwoju Wygotskiego),
- paradygmatami znanych szkół psychoterapii ( koncepcja modelowania i społecznego uczenia Alberta Bandury, psychoterapia zorientowana na osobę Carla Rogera),
- koncepcjami komunikacji: blokady komunikacyjne Thomasa Gordona, strategie komunikacji Virginii Satir).
Plan szkolenia w ramach Modułu 1 obejmuje:
- wprowadzenie teoretyczne,
- twórcy Dialogu Motywującego, geneza i badania dotyczące skuteczności metody,
- czym jest i czym nie jest Dialog Motywujący?
- blokady komunikacyjne w koncepcji Thomasa Gordona,
- dialog Motywujący, a inne podejścia pomocowe i terapeutyczne,
- duch Dialogu Motywującego (Partnerstwo, Akceptacja, Współczucie, Wydobywanie)
- zasady Dialogu Motywującego (wyrażanie empatii, wspieranie poczucia własnej skuteczności, rozwijanie rozbieżności i podążanie za oporem).
Moduł – 2 Podstawowe umiejętności w pracy Dialogiem Motywującym
Wprowadzenie
Dialog Motywujący powstawał w okresie, w którym rodziła się inna koncepcja pracy z osobami uzależnionymi – Transteoretyczny Model Zmiany (TMZ) Prochaski i DiClemente. Badania Twórców TMZ wykazały, iż osoba będąca w prekotemplacyjnej fazie zmiany potrzebuje innego zakresu oddziaływań motywujących, niż osoba będąca w innej fazie (np. podtrzymania). Współpraca twórców DM i TMZ skutkowała odnalezieniem wielu wspólnych elementów w obu podejściach. Każda z faz zmiany ( prekontemplacja, kontemplacja, przygotowanie, działanie, podtrzymanie, nawroty ) wymaga odmiennych strategii interwencji. Charakterystyczny dla DM obszar pracy nad ambiwalencją znajduje szerokie zastosowanie w fazie prekontemplacji i kontemplacji oraz nawrotów (Prochaska i DiClemente, Norcross, 2013). W wielu dotychczasowych podejściach brakowało miejsca na pracę z pacjentami, którzy nie mieli motywacji do terapii. W podejściu DM i TMZ klient niezmotywowany, to osoba, która przez terapeutę rozumiana jest jako, będąca w fazie prekontemplacji lub kontemplacji - to osoba, która jest w drodze do kolejnego etapu pracy nad trudnością. Terapeuta motywujący musi mieć świadomość, na jakim etapie procesu jest obecnie jego praca z pacjentem. W trakcie angażowania – buduje się sojusz/przymierze z pacjentem; w czasie ukierunkowania – bada i wyszukuje obszary do pracy, uwzględniając najistotniejsze dla pacjenta trudności i obszary najbliższej zmiany. Z kolei w czasie wydobywania – eksploruje się między innymi zasoby pacjenta i wzmacnia jego gotowość do zmiany. Na etapie planowania – ustala się kolejne kroki w kierunku zmiany. Ważne elementy w pracy motywującej to nie tylko uwzględnienie faz zmiany w trakcie zmagania się z trudnościami/zaburzeniami, ale również świadomość procesu pracy i tym samym odpowiedni dobór strategii motywujących.Plan szkolenia w ramach Modułu 2 obejmuje następujące zagadnienia:
- podstawowe narzędzia pracy motywującej (OARS – odzwierciedlenia, dowartościowania, pytania otwarte, podsumowania),
- Transteoretyczny Model Zmiany (TMZ) - Prochaski, DiClemente i fazy zmiany nawykowego zachowania ( prekontemplacja, kontemplacja, przygotowanie, działanie, podtrzymanie, nawroty),
- metodyka pracy TMZ i inne oddziaływania wspierająco-pomocowe w określonej fazie zmiany,
- praca w podejściu motywującym z wykorzystaniem Transteoretycznego Modelu Zmiany,
- procesy pracy motywującej ( angażowanie, ukierunkowanie, wydobywanie i planowanie).
- specyfika pracy motywującej w określonych procesach DM,
- ćwiczenie umiejętności w wyżej wymienionych obszarach.
Moduł – 3 Praca z osobą w oporze oraz metody i techniki w Dialogu Motywującym
Wprowadzenie
Osią „konfliktu psychologicznego” w koncepcji Dialogu Motywującym jest ambiwalencja (rozbieżność występująca pomiędzy elementami mentalnymi osoby doświadczającej trudności), np.:- występujące przeciwstawne uczucia wobec bliskiej osoby: miłość i nienawiść,
- chęć zmiany dezadaptacyjnych zachowań i lęk przed tą zmianą,
- rodzina jako wartość i nadużywanie środków psychoaktywnych jako forma odreagowania napięcia,
- potrzeba bliskości i agresja niszcząca bliskie relacje.
Plan szkolenia w ramach Modułu 3 obejmuje następującą problematykę:
- czym jest ambiwalencja i jak z nią pracować?
- kiedy się zmieniamy (zmiana narracji, a zmiana zachowania – Język zmiany i Język podtrzymania w DM)?
- jak wywoływać i wspierać Język zmiany?
- narzędzia i techniki DM służące procesowi wywoływani,
- DM, a inne metody pracy motywująco – terapeutycznej (terapia poznawczo-behawioralna, terapia skoncentrowana na rozwiązaniach),
- metody pracy z „trudnym klientem/pacjentem”,
- rozwój umiejętności.
Moduł – 4 Dialog Motywujący w pracy z osobami uzależnionymi i ich bliskimi
Wprowadzenie
Umiejętne wsparcie systemu rodzinnego i praca z poszczególnymi członkami tego systemu często przynosi korzystniejsze rezultaty. Prowadzący przedstawia mechanizmy systemowych trudności podtrzymujących uzależnienie, współuzależnienie w pracy z osobami uzależnionymi i z ich bliskimi. Problematyka uzależnień sprowadza się do występowania niekorzystnych mechanizmów funkcjonowania w wielu obszarach życia. Osoba, nadużywając środków psychoaktywnych, uzależnia się na kilku poziomach: biologicznym (doświadczając bezpośredniego pobudzenia ośrodka nagrody w mózgu - mechanizmy pobudzania neurohormonalnego), psychologicznym (doświadczając szybkich i intensywnych wzmocnień - odchodząc od naturalnych źródeł wzmocnień na rzecz substancji psychoaktywnej lub seksu, hazardu, gier komputerowych itp.) i społecznym - gdzie istotnymi czynnikami podtrzymującymi problem są silne wzmocnienia społeczne (m.in. dowartościowanie, poczucie przynależności, bliskości, afiliacji) oraz efekt modelowania zachowań znaczących osób. Warto pamiętać, że wiele osób sama „wychodzi” z uzależnienia, redukuje jego nasilenie oraz podejmuje wiele prób zmiany zachowań nawykowych. Uwzględnienie tego obszaru doświadczeń jest istotne w pracy za pomocą DM. Pozwala na otwarcie dostępu do szeregu cennych zasobów danej osoby. Wyniki wielu badań wskazują, że problem oporu przed zmianą tkwi w doświadczeniu konfrontacyjnego modelu terapii i konfrontacyjnego nastawienia środowiska, które blokuje motywację osoby do poszukiwania wzmacniających bodźców w jej środowisku. Założeniem DM i TZM w pracy z uzależnieniem jest motywacja oparta na stopniowym wzmacnianiu gotowości do zmiany, a nie koncentracja na samej zmianie – takie podejście przynosi zdecydowanie korzystniejsze rezultaty. Gdy za zmianą opowiada się sam terapeuta, często przynosi to efekt odwrotny do pożądanego. Pacjent/klient zaczyna wzmacniać argumenty za utrzymaniem status quo, rozwijając niekorzystną stronę ambiwalencji. Najskuteczniejsze oddziaływania terapeutów sprowadzają się do korzystania z szerokiego wachlarza empatycznych strategii (Project Match Reserch Group, 1998), a niski poziom empatii terapeuty, koreluje z niezadowalającymi wynikami terapii (Moyers, Miller, 2013). Wyniki wielu badań potwierdzają dużą skuteczność wsparcia środowiska rodzinnego. Około 2/3 osób uzależnionych podejmuje zmianę, jeśli ktoś z członków rodzinny (posiadający wspierające nastawienie) włącza się w proces terapii (Meyers, Wolfe, 2004). Wyniki metaanalizy pokazują zdecydowanie wyższą skuteczność DM w porównaniu z poradą, brakiem interwencji i interwencją konfrontującą (Miller, 2017).Plan szkolenia w ramach Modułu 4 obejmuje następującą problematykę:
- charakterystyka pracy z osobami uzależnionymi,
- geneza i objawy uzależnienia,
- mechanizmy uzależnienia, a zastosowanie DM,
- zastosowanie DM w pracy z uzależnieniami chemicznymi,
- zastosowanie DM w pracy z uzależnieniami behawioralnymi,
- praca z osobami współuzależnionymi,
- wprowadzenie do pracy z systemem partnerskim, rodzinnym,
- ćwiczenie umiejętności w pracy motywującej z osobami doświadczonymi uzależnieniem.
Moduł – 5 Przemoc i zastosowanie Dialogu Motywującego w obszarze pracy ze sprawcą i osobą doświadczoną przemocą
Wprowadzenie
Przemoc jest jednym z większych wyzwań dla terapeutów. Trudności sprowadzają się nie tylko do dylematu ambiwalentnych tendencji terapeuty wobec sprawcy, ale również dotyczą stosowania procedur związanych z użyciem narzędzi systemowo-prawnych. Ten obszar wymaga również od terapeuty pracy nad własnymi stereotypami dotyczącymi osób stosujących przemoc i doświadczających przemocy, często budowanymi na podstawie potocznych definicji „sprawcy” i „ofiary”. Praca terapeuty wymaga tutaj wyjścia poza niekorzystny schemat interpretacji i wykorzystania empatii oraz metod wspierających zasoby do zmiany. Wyniki badań wskazują, że empatyczno-wspierająca relacja jest najsilniejszym predykatorem przymierza terapeutycznego, mogącego budować motywację i gotowość do zmiany (Taft i wsp., 2004). Zachowania wskazujące na opór (złość, drażliwość, niechęć, przeciwstawianie się), tak jak w przypadku większości problemów psychologicznych, są skorelowane z niezadowalającymi wynikami terapii, a interwencje konfrontacyjne nasilają opór (Butler i wsp., 2002). Badania dotyczące stosowania DM w przypadku osób stosujących przemoc wpływają korzystnie na ich utrzymanie się w terapii indywidualnej i grupowej; wykazano, że osoby te „utrzymują” zmianę w okresie rocznej obserwacji, a w połączeniu z terapią CBT zmiana utrzymuje się dłużej (Wodin, 2017). Jednym z ważniejszych mechanizmów narastającej w ostatnich latach przemocy jest przemoc na tle grup mniejszościowych. Wyniki badań wskazują, że osoby doświadczone wyższym poziomem lęku w społeczeństwie, potrzebują większego wsparcia i narażane są na poważniejsze problemy zdrowotne i motywacyjne. Badania prowadzone w USA w okresie lat 1990-2000 pokazują, iż zdecydowanej poprawie ulega stan zdrowia osób z grup mniejszościowych, które korzystają z oddziaływań w nurcie humanistycznym DM i MET (terapia oparta o psychoedukację i podejście motywujące), (Miller 2017).Plan szkolenia w ramach Modułu 5 obejmuje następującą problematykę:
- mechanizmy i cykle przemocy,
- przemoc fizyczna, psychiczna, ekonomiczna,
- praca ze sprawcą przemocy – dylematy terapeuty,
- praca z osobą doświadczoną przemocą,
- przemoc i trudności systemowe (zagrożenie wtórną wiktymizacją),
- grupy mniejszościowe (praca z osobami doświadczonymi i narażonymi na przemoc oraz dyskryminację),
- interwencja kryzysowa, a zastosowanie podejścia motywującego,
- trening umiejętności.
Moduł – 6 Zastosowanie Dialogu Motywującego w pracy z zaburzeniami afektywnymi
Wprowadzenie
Jednym z najważniejszych wyzwań w pracy z osobami doświadczającymi zaburzeń afektywnych jest zmaganie się z mechanizmami choroby dwubiegunowej, z tendencjami rezygnacyjnymi i suicydalnymi oraz z brakiem gotowości do zmiany występującej na wielu poziomach funkcjonowania psychologicznego w depresji. Problem depresji dotyczy w świetle różnych badań od 10-20% społeczeństwa. Zaledwie co czwarta osoba z depresją ma styczność z pomocą psychologiczną. Najwyższy odsetek osób narażonych na depresję występuje w grupie kobiet po porodzie (22%). Tylko niewielka część tej grupy korzysta ze wsparcia (ok. 14%), (Wisner i wsp., 2013). Deficyt motywacji jest jednym z najważniejszych objawów w problemach afektywnych. Praca nad motywacją jest niezbędna w tzw. dużej depresji (MDD – major depressive disorder) i chorobie afektywnej dwubiegunowej (ChAD) oraz w obszarach towarzyszących objawom depresyjnym – myślach i tendencjach samobójczych. Istotnym elementem pracy DM w obszarach afektywnych jest uwzględnienie ambiwalencji i deficytu motywacji powstających wokół:- realizacji zaleceń lekarskich (przyjmowanie leków, realizacji skierowań i badań specjalistycznych),
- braku motywacji w obszarze zmiany depresyjnych nawyków, w obszarze podejmowania aktywności życiowej (realizacja codziennych obowiązków, korzystanie z kontaktów społecznych, zmiany depresyjnych schematów funkcjonowania),
- braku motywacji w zakresie korzystania z psychoterapii i utrzymywania regularności spotkań,
- ograniczonej motywacji do leczenia w przypadku hipomanii, kiedy osoba jest w subiektywnie dobrym samopoczuciu i nie dostrzega konsekwencji ryzykownych aktywności podyktowanych chorobą,
- w zakresie przeciwdziałania myślom i tendencjom samobójczym, którym towarzyszą silne ruminacje i brak krytycyzmu wobec tychże myśli i wobec nastroju depresyjnego.
Plan szkolenia w ramach Modułu 6 obejmuje następującą problematykę:
- geneza, objawy i mechanizmy podtrzymujące w wybranych zaburzeniach afektywnych,
- od czego zacząć (hierarchia problemów do pracy motywującej z zaburzeniami afektywnymi)?
- motywowanie do psychoterapii,
- motywowanie do leczenia farmakoterapeutycznego i realizacji zaleceń medycznych,
- mechanizmy depresji, a trudności z motywacją,
- choroba afektywna dwubiegunowa i zastosowanie DM,
- DM, a inne metody pracy terapeutycznej w obszarze motywacji osób z zaburzeniami afektywnymi,
- myśli rezygnacyjne i zachowania suicydalne,
- trening umiejętności.
Moduł – 7 Zastosowanie DM w pracy z zaburzeniami lękowymi.
Wprowadzenie
Trudności z motywacją są jednym z większych wyzwań terapeutów pracujących z osobami z zaburzeniami lękowymi. Motywacja do terapii stanowi istotny czynnik predykcyjny skuteczności terapii lęku uogólnionego (GAD). Badania i publikacja Henny Westry (2012) oraz APA (2010) wskazują, iż 60-70% terapeutów pracujących z osobami z zaburzeniami lękowymi zmaga się z problemem braku motywacji pacjentów do terapii oraz z oporem występującym w trakcie jej trwania. Zastosowanie DM w pracy z osobami z GAD wzmaga w sposób istotny statystycznie efektywność terapii prowadzonej metodą poznawczo-behawioralną i redukuje opór pacjentów. Praca nad motywacją, w świetle szeroko zakrojonych badań nad zaburzeniami lękowymi (Westra, 2017), ma zastosowanie na kilku etapach pracy terapeutycznej:- w ramach profilaktyki nawrotów,
- w realizacji zaleceń między sesjami terapii,
- w zakresie zmniejszania wrażliwości na lęk,
- w obszarze obniżania poziomu stosowania strategii unikania.
Plan szkolenia w ramach Modułu 7 obejmuje następującą problematykę:
- charakterystyka zaburzeń lękowych najczęściej spotykanych w pracy terapeutycznej,
- objawy i mechanizmy zaburzeń lękowych – wprowadzenie,
- obszary zastosowania DM w pracy z pacjentami zaburzeniami lękowymi,
- zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne i metody motywacji,
- fobia społeczna i motywacja do ekspozycji,
- możliwości zastosowania DM w pracy z pacjentami psychotycznymi – wprowadzenie,
- trening umiejętności z wykorzystaniem pracy własnej, symulacji pracy motywującej, analizy sesji motywujących.
Moduł – 8 Praca z dziećmi i młodzieżą
Wprowadzenie
Właściwa konceptualizacja zachowania dziecka powinna w szerszym zakresie uwzględnić oprócz mechanizmów intrapsychicznych, siłę i zakres oddziaływania otoczenia (rodzinę, szkołę, kręgi przyjacielskie, inne znaczące osoby). System emocjonalny dziecka jest silnie zależny od: interakcji w środowisku rodzinnych, zasad wychowawczych, norm szkolnych i rozwijających się innych relacji. Zaburzenia powstające w zachowaniach nastolatków mają istotną genezę społeczną powiązaną z niskim poziomem elastyczności otoczenia wychowawczego oraz z dynamicznymi zmianami psychologiczno-biologicznymi. W odróżnieniu od pracy z dorosłymi, w przypadku terapii prowadzonej z dziećmi i młodzieżą, aby zrozumień trudności motywacyjne należy uwzględnić kilka charakterystycznych zjawisk:- kształtowanie się tożsamości, a co za tym idzie – rozwój samooceny, badanie własnych możliwości, testowanie rzeczywistości, eksperymentowanie, chęć mierzenia się z sytuacjami ryzykownymi.
- Ograniczona autonomia związana z koniecznością podporządkowania się władzy szkolnej i rodzicielskiej, która często rodzi frustrację, jeśli jest nadmiarowa. Badania antropologiczne pokazują, iż bunt nastolatków nie jest normą, jeśli uwzględnimy bardziej elastyczne zasady społeczne lub wcześniejszy okres inicjacji w dorosłość.
- nadmiarowa kontrola rodzicielska (lub deficyt kontroli), które może prowadzić do napięcia wywołującego i podtrzymującego mechanizmy zaburzonego zachowania. Trudności emocjonalne występujące w rodzinie, zazwyczaj najsilniej manifestują się w zachowaniach najsłabszego ogniwa tegoż systemu – dziecka.
- zmiana roli rodziców i wychowawców pojawiająca się w okresie nastoletnim (m.in. osłabienie ich autorytetu i rosnąca ranga autorytetu grupy rówieśniczej).
- pojawiające się problemy na tle oczekiwań społecznych związane z rozwojem kompetencji w relacjach interpersonalnych.
- dynamika zmian emocjonalnych wynikających z rozwoju układu neuro-endokrynnego.
- Inna niż u dorosłych percepcja czasu, postrzeganie ryzyka, tolerancja niepewności, odraczanie gratyfikacji i rozumienie własnych stanów mentalnych.
- wspomaganie w wypełnianiu zaleceń między sesjami,
- objęcie dziecka umiejętną troską w czasie wystąpienia objawów między sesjami,
- wdrażanie większej ilości wzmocnień pokazujących dziecku kompetencje w radzeniu sobie z trudnościami,
- korzystanie w szerszym zakresie z empatycznych komunikatów obniżających codzienne napięcie w szkole, w domu, w relacjach z rówieśnikami,
- obniżenie poziomu napięcia miedzy dorosłymi, które bywa powiązane z agresją, mechanizmami depresyjnymi i lękami u dzieci.
Plan szkolenia w ramach Modułu 8 obejmuje następujące zagadnienia:
- specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą – charakterystyka rozwojowa i problemy motywacyjne dzieci i młodzieży,
- praca z dziećmi i młodzieżą w podejściu motywującym,
- problemy motywacyjne dzieci, a wpływ otoczenia,
- ograniczona możliwość ekspresji potrzeb rozwojowych, a zaburzenia kliniczne,
- możliwości zastosowania DM w pracy z zaburzeniami eksternalizacyjnymi,
- zastosowanie DM w pracy z zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi u dzieci i młodzieży,
- młodzież i nadużywanie środków psychoaktywnych oraz uzależnienia behawioralne,
- praca z nieletnimi, a możliwości współpracy z rodzicami i szkołą,
- trening umiejętności.
Moduł – 9 Dialog Motywujący w pracy z rodzinami i parami
Wprowadzenie
Dialog Motywujący z uwagi na elastyczną formułę daje możliwość połączenia tej metody z innymi podejściami terapeutycznymi. Dotychczas praca z rodzinami i parami prowadzona była głównie w oparciu o paradygmaty systemowe (w ostatnich latach również poznawczo-behawioralne, oparte na mentalizacji). Szczególnie użyteczna może być praca z pogranicza DM i koncepcji strategii komunikacji Wirginii Satir (1976, 2002) oraz podejścia uwzględniającego blokady komunikacyjne (Gordon, 2002), hamujące Język zmiany członków rodziny i diady partnerskiej. Drugim obszarem zastosowania DM w pracy systemowej może być praca nad mechanizmami cyrkularnymi, które podtrzymują problemy w systemie (lub podtrzymują objawy jednego z członków systemu), np. gniew partnera wywołuje lęk partnerki, niepokój partnerki skłania ją do wycofywania się z bliskości w relacji z partnerem, a ograniczenie bliskości z partnerem będzie powodować nasilenie gniewu partnera i silniejszą tendencję do wycofywania partnerki. Dialog Motywujący daje również możliwość humanistycznej pracy nad zmianą niekorzystnych wzorców interakcji (ograniczenie autonomii partnera, brak szacunku, deficyt empatycznego rozumienia drugiej osoby). Mechanizmy zachodzące w pracy z rodziną mają bardziej złożoną formułę. Wiele mechanizmów może ograniczać rozwój zasobów członków systemu rodzinno-partnerskiego (np. nadmierna kontrola, brak granic, usztywnione granice, uzależnienie własnych potrzeb od oczekiwań partnera). Ponadto obszary lojalności wobec rodzica, konflikt rodziców, konstrukcja podsystemów rodzinnych stanowi dodatkowy obszar wyzwań dla terapeuty. Praca DM z systemami rodzinnymi i partnerskimi to nowy, eksperymentalny obszar badawczy. Zidentyfikowanie tych mechanizmów, rozwinięcie ambiwalencji członków rodziny oraz praca nad wydobywaniem Języka zmiany mieści się w zakresie obszaru pracy terapeuty systemowego i koresponduje z pracą terapeuty motywującego. Ambiwalencje pojawiające się w pracy z systemami mają inny charakter niż w pracy indywidualnej. Większa jest ich dynamika i zależność od jakości interakcji z bliskimi osobami. DM w swoich założeniach znajduje wiele wspólnych elementów z koncepcją mentalizacji ( Mentalization Based Treatment – MBT), (Fonagy i wsp., 2013), takich jak empatyczne odzwierciedlanie, wydobywanie zasobów do zmiany, wzmacnianie kompetencji. Koncepcja Mentalizacji może być uzupełnieniem Dialogu, jako metody pozwalającej na dalszą pracę terapeutyczną, nie budząc w pacjentach dysonansu wynikającego ze zmiany paradygmatu pracy.Plan szkolenia w ramach Modułu 9 obejmuje następujące zagadnienia:
- omówienie mechanizmów występujących w systemach rodzinnych i diadach partnerskich,
- ambiwalencje w trudnościach indywidualnych, a ambiwalencje w relacjach,
- podejście systemowe (metody pracy cyrkularnej), a możliwość zastosowania DM,
- podejście komunikacyjne w pracy z rodziną/parą z wykorzystaniem DM,
- możliwości i ograniczenia w pracy z systemami (rodzinnymi, szkolnymi, ośrodkami terapeutycznymi),
- Dialog Motywujący a podejście oparte na mentalizacji– elementy wspólne i ograniczenia,
- możliwości zastosowania DM w problemach seksuologicznych,
- warsztaty umiejętności.
Moduł – 10 Zastosowanie DM w pracy z grupami.
Wprowadzenie
Praca DM w grupie, jak i w rodzinie stawia dodatkowe wyzwanie związane z wielością pojawiających się ambiwalencji. W USA koncepcję tą eksploruje Wagner i Ingresol (2014), w Europie autorem tekstów i popularyzatorem pracy DM w grupach jest norweski terapeuta Tom Barth (2015). Praca w grupie z użyciem tej metody stawia dodatkowe wyzwanie związane z wielością pojawiających się ambiwalencji: w relacji między członkami grupy, w relacji uczestnicy-terapeuci, w relacji między terapeutami (jeśli grupa prowadzona jest przez diadę terapeutyczną). W pracy grupowej prowadzący muszą uwzględnić wiele parametrów jeszcze przed stworzeniem grupy: rodzaj zaburzeń, nasilenie ich objawów, jednorodność/niejednorodność grupy, rodzaj settingu w zakresie prowadzenia grupy, role prowadzących itd. Po stworzeniu grupy powstają kolejne dylematy:- metody angażowania poszczególnych uczestników i grupy jako całości do udziału w spotkaniach, uwzględniając, iż uczestnicy mogą być na różnych etapach ambiwalencji,
- ukierunkowywanie pracy, z uwzględnieniem wielości tematów i problemów uczestników,
- wydobywanie zasobów wszystkich uczestników, z uwzględnieniem ich zróżnicowanych potrzeb i umiejętności,
- angażowanie się terapeuty w dialogi z poszczególnymi uczestnikami czy odzwierciedlanie procesów toczących się w grupie,
- w jaki sposób balansować między sferą intelektualną, emocjonalną i interpersonalną w pracy z grupą?
- kiedy kierunek pracy grupy jest rozwojowy, kiedy grupa podtrzymuje mechanizmy status quo?
- jak wspierać grupowy język zmiany?
Plan szkolenia w ramach Modułu 10 obejmuje następujące zagadnienia:
- koncepcje i metody terapeutyczne w pracy z grupami,
- grupa jako system samoregulujący,
- rola terapeuty grupowego,
- mechanizmy pracy grupowej,
- modelowanie DM w funkcji podnoszenia kompetencji społecznych,
- charakterystyka zastosowania metody do pracy grupowej (koncepcja Ingresola i Wagnera oraz koncepcja Toma Barta),
- Dialog Motywujący w grupach samopomocowych,
- ćwiczenie umiejętności w pracy grupowej,
- możliwości rozwojowe terapeutów motywujących,
- podsumowanie pracy.